Safari - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Safari

Blijf op de hoogte en volg Elzien

15 December 2013 | Malawi, Nkhoma

zambia
9 december 2013

Ik ben gewoon in Zambia! Na 24 jaar ben ik terug in het land waar ik mijn eerste stapjes gezet heb. Waar ik mijn eerste woordjes brabbelde en waar ik gevoed werd aan de borst van mijn moeder.

Het is warm. We rijden in de luxe 4x4 over de asfaltweg richting South Luangwa national park. Het is 14 uur en de zon staat hoog aan de hemel. Francis, de driver zit ontspannen achter het stuur en 'de zusters' liggen te slapen of te luisteren naar een muziekje. Ik heb net een boek uitgelezen en bedenk me nu opeens dat ik in Zambia ben. Ik heb gedroomd over hoe het zou zijn om terug te gaan en gefantaseerd om met Maurits en pap in Zambia te zijn. En dan opeens ben ik er!

Hoewel de weg breder is dan in Malawi en het hier droger lijkt, toont het landschap veel gelijkenis met Malawi. Sommige dorpen kijker rijker, maar ook hier zijn er lemen hutjes met rieten daken langs de weg.

Nog voor we aangekomen zijn bij het tentenkamp van Kiboko, dat alleen gescheiden wordt van het national park door de rivier Luangwa, spotten we twee olifanten in een weide. Echt waanzinnig om ze in het wild te zien. Als we de spullen in de tent gedropt hebben vertelt de driver dat we altijd afstand moeten houden van de dieren en moeten wachten tot ze voorbij lopen. En alsof hij het wist staat er vervolgens een kleine kudde olifanten tussen het toiletblok en de bar! Op nog geen 60 meter afstand. Wapperend met hun oren en gulzig etend van de groene planten. Ook zien we apen (Vilvits en ....), een hert en een boel vogels.

Al snel lagen we in het zwembad met een biertje in de hand; genieten! Het voelt allemaal erg onwerkelijk. Af en toe horen we een soort gebrom. Later vertelt Moses ons dat dat de Hippo's zijn. Onder het diner, met de ondergaande zon over de rivierbedding, komt er een nijlpaard langslopen! Hello mr. Kiboko. Prachtig, nog niet eens het park in geweest en nu al zo veel dieren gezien. En dan heb ik nog niets verteld over de kikker in de wc, de muggen, de kakkerlakken, duizendpoten, krekels, libellen, .....
Ergens midden in de nacht word ik wakker van het brommende geluid van een Hippo. Verdwaasd kijk ik om me heen en ontdek ik op minder dan tien meter links van me een Hippo! Aah. De watchman schiet met zijn kattepult steentjes tegen het rieten hek om hem aan te sporen door te lopen... Als we om half 6 gewekt worden vertelt de rest van de groep gewekt te zijn door 3 olifanten die 's nachts in het tentenkamp rondgelopen hebben. Als de zon boven de rivierbedding op komt en ik een foto wil maken, zie ik daar 3 beesten liggen. Het blijken bizons te zijn! Dat is nr. 2 van de big five!

Safari 1. Om 6u vertrekken we. Gekleed in het beige en met hoedjes van stro. Natuurlijk met onze camera's paraat. Bij de ingang van het park moet Moses ons inschrijven en dan gaat het echt beginnen. In de rivier liggen een stuk of dertig nijlpaarden rustig de dag af te wachten. Een visserman met zijn bootje drijft op enige afstand van de logge beesten, in het oog gehouden door een kleine krokodil. Onder de oh oh's en ah's van ons vijftal legt Moses uit waar het park ligt en dat op maar 10 procent van het geheel de safari's gehouden worden. We rijden door en zien een nijlpaard die nog bezig is met zijn gang richting het water. Een stukje verder zien we 3 olifanten, 2 volwassenen en een kalf. Eromheen springen een aantal apen, en uit de boom gooien ze de leeggegeten vruchten. Iets verderop ligt familie gazelle. Het is een heel schouwspel!

We rijden wat dieper het park in en zien een uitgebreide selectie vogels; ibis, ijsvogel, ........... Ver weg zien we de elegante giraffes, wouw! We hopen ze verderop van dichterbij te kunnen zien, maar dat lukt helaas niet. Dan spot Willemijn zebra's. Een groepje van 3 en later nog een kleine kudde. Moses wordt gebeld door zijn baas dat er leeuwen gespot zijn en dus vertrekken we richting het open veld. Daar liggen ze dan, in de schaduw van een bosje. Negen van onder de twee jaar, drie mannetjes, drie vrouwtjes en iets verderop nog drie! 19 in totaal, waanzinnig! Er logt een dood nijlpaard in een poel, daarop staat een leeuwin, bezig aan haar ontbijt. De nijlpaard verspreidt de geur van dood en verderf. Het is een prachtig schouwspel. En hoe bijzonder dat je op een meter afstand staat van een groep wilde leeuwen!

Dan brengt Moses ons naar de bee-eters. De prachtig gekleurde vogels zweven over ons heen en voeden hun kleintjes in de gaten van de wand van de rivier. We krijgen thee/koffie en koekjes en mogen de benen even strekken. Daarna rijden we rustig aan terug naar de uitgang van het park. Voldaan en genietend zitten we allen in de rust om ons heen te kijken. Wat is dit bijzonder. En we mogen nog drie keer het park in! Moe en verhit komen we weer bij de campsite aan. Genieten dit.

Na de lunch hebben we allemaal even op bed gelegen en gerelaxed, gezwommen en uitgerust voor we weer op weg konden.
Safari 2. Om 16u, na de thee met popcorn gaan we weer op pad. We hopen op datgene wat de ochtend kan overtreffen, maar dat is afwachten. Rond 18u is het donker en dan zullen we op zoek gaan naar de nocturnal animals, daarvoor hebben we George meegenomen, die later met behulp van een groot licht een enorm goede zoeker blijkt. Maar zo ver is het nog niet en in de eerst twee uur zien we 2 broertjes van de eland, een zebra, luisteren we naar diverse vogels en zien we wrattenzwijnen. Op een gegeven moment wordt er doorgegeven dat er een luipaard is gespot en dus gaan we met een rotvaart op weg, maar aangekomen op de plek van bestemming blijkt de luipaard op jacht te zijn gegaan. Daarom gaan we op zoek naar giraffes, die we in het licht van de ondergaande zon kunnen bewonderen. Dan is het tijd voor break en gaat de zon onder.

Met George voorin de auto met een zoeklicht zetten we de reis voort. We rijden langzaam en het zoeklicht gaat van links naar rechts. Dan spot hij een uil ergens boven in de boom. Verder op zijn we op de plek waar de leeuwen eerder die dag lagen, maar nu zijn ze weg. De gieren zitten in de boom boven het dode nijlpaard. Niet veel later vinden we toch de leeuwen, die voor onze auto langs de rivierbedding in wandelen. In het schijnsel van het groot licht zien ze er indrukwekkend uit. Moses vertelt dat ze waarschijnlijk de komende 3 weken niet terugkomen naar dit gebied, dus dat wij mazzel hebben gehad. Opeens scheuren we weg naar, wat later blijkt, alsnog een luipaard! Hij ligt rustig in de berm en wij zijn de derde auto die van het dier staan te genieten. Op een gegeven moment vindt hij het welletjes en loopt de begroeiing in. We gaan nog naar hem op zoek, maar tevergeefs. In de boom vinden we een boomslang. Op de weg terug naar de uitgang spot George nog een luipaard! Wat een sterk en elegant beest! Hij komt de weg oversteken net voor onze auto en sluipt dan richting de groep antilopen. Hij gaat zijn jacht beginnen en met open mond sta ik toe te kijken. Maar door het licht van een nabijgekomen truck zin de antilopen de jager en wordt er alarm geslagen, de jacht wordt afgebroken. Met tijdsnood rijden we verder. Onderweg zien we nog een lelijke hyena en daarna is het echt voorbij.

De spanning van het crossen in het donker is heel cool. Ik zag steeds plukken gras voor dieren aan, dus mijn spot-kunsten moet ik nog verder ontwikkelen. Vermoeiend het turen en het enthousiasme, maar zeker ook enorm bijzonder!

Op het moment dat ik veilig in mijn tent lig, hoor ik een vreemd geluid. Buiten, op het veldje tussen de tenten, staat een nijlpaard te grazen. Bizar. Een hele dikke flats klinkt en ik verdenk mr. Kiboko ervan zijn behoefte te hebben gedaan.. 's nachts blijkt er een olifant ingebroken te hebben in de keuken..

Safari 3. Het weer is prachtig en het was weer een hele mooie safari. We stonden een tijdje op een plek stil, waar twee groepen olifanten en giraffen langskwamen! Daarna hebben we heel veel olifanten gezien en dit maal ook in actie; wandelen, eten, zogen, zichzelf natspuiten met modder, in de modder rollen en slapen. Ook nog meer giraffes, zebra's, eekhoorntjes, veel vogels en met de theepauze Hippo's. Niet alleen verwondering deze rit, maar ook nog het het beest naast de foto ofwel de leefgewoonten.

Safari 4. Het was veel rustiger vanavond dan vanmorgen. Het was echt zoeken naar de dieren, die vanmorgen 'gewoon' langs kwamen lopen. We hebben wel giraffes, olifanten en natuurlijk antilopen gezien. Daarnaast de gieren naast het kadaver van de nijlpaard. Vanaf een grote afstand spotte Moses een katachtige in een boom. Verder nog een prachtige fish eagle gezien. De zonsondergang was niet zo mooi als gehoopt, omdat er wolken kwamen overdrijven die de zon bedekten. Dit gaf wel een spectaculaire hemel, waar ik ook wel van houd. In het donker hebben we een kameleon gezien, een aantal mongoose (ofzo),...... En als klap op de vuurpijl lag er nog een leeuwin op de oxbow lake, die gisteravond niet mee de rivier overgestoken was. Ze brulde om hen te bereiken, het geluid kan tot 10 km dragen. Aan de hemel verschenen dreigende wolken en het begon te flitsen. En toen we bij het kamp aankwamen begon ook bij ons de regen en onweer. Heerlijk! Het koelt lekker af.

Wat hebben wij een mazzel gehad met de timing. Regen zorgt ervoor dat de dieren gaan schuilen. Verder hebben we meer dan gemiddeld dieren gespot, super! Bovendien waten we maar met z'n vijfen, ook niet mis. Nog een laatste nachtje logeren in m'n luxe tent en genieten van alle geluiden van Zambia. Morgenochtend om 7u vertrekken we weer richting Malawi.

Wist je dat:
Voor een gedetailleerde beschrijving van de trip: vierzusterseneenziekenhuis.waarbenjij.nu
Je 's nachts de watchman moest vragen je te begeleiden naar t toiletgebouw voor t geval je wilde dieren tegen zou komen?
De safari's ongeveer 4 uur duurden?
19 leeuwen in een pride en 1 verdwaalde?
Horden olifanten?
Een dode nijlpaard met afgrijselijke gieren?
We voor de safari's in het donker iemand hadden die met een groot zoeklicht de dieren spot?
Het water uit de kraan in Nkhoma tegenwoordig oranje is?
Dit komt omdat het zuiveringssysteem de capaciteit niet aan kan?
Er op moment van schrijven een vleermuis boven mijn hoofd tegen de muur geplakt zit?
Het kerstgevoel hier ver te zoeken is?
Behalve in de supermarkt waar alle medewerkers een kerstmuts dragen?
En Sarah een kerststalletje bij zich heeft?
Leuke ideeën voor een creatieve kerstboom van harte welkom zijn?
We vandaag kerstliederen hebben gezongen en gedanst in het ziekenhuis?
En cadeautjes uitgedeeld hebben aan alle patiënten?
Ik als een volwaardig Malawiaan meegedaan heb?

• 15 December 2013 - 12:38

Grietje:

Ooh Elzien, wat bijzonder dat je nu in Zambia bent! En wat een geweldig verhaal!! Bijna niet te geloven dat je dit allemaal meemaakt.
    Liefs en een dikke kus, xx

• 15 December 2013 - 17:52

Jisk Nijdam:

Hoi,Elzien.
    Wat genieten in de prachtige natuur van Zambia en wat vertel je het mooi van dicht bij.
    Thea en ik voelen wat je meemaakt,want ook wij hebben dit ervaren in Tanzania.
    It feels as in Heaven.
    Je bent bevoorrecht dat je dit op jouw leeftijd mag meemaken.
    We wensen je Gezellige Feestdagen in het mooie Afrika.
    Geniet,Geniet,Geniet.
    Succes en alle Goeds voor het Nieuwe Jaar.

Lieve Groet,
    Thea & Jisk.

• 15 December 2013 - 18:02

Inge:

Hoi zus, wat een prachtig verhaal. En super bijzonder dat je nu weer in Zambia bent. Volgens mij een droom die uitkomt! Heel bizar, een olifant die in je keuken staat haha.
    Genietse en heel dikke kus!

• 15 December 2013 - 19:11

Corry:

Wat weer een geweldig verhaal, je schrijft het zo op dat ik het bijna mee beleef, maar ik moet niet denken aan olifanten in de keuken en ook niet aan kikkers in de WC.
    Maar om te lezen is het allemaal mooi, we wensen je een heel goede kerst, geen idee of je er daar iets aan doet en een goede jaarwisseling.

Groeten van Pieter en Corry.

• 16 December 2013 - 16:23

Nynke :

Wat een belevenissen Elzien. Prachtig , jij geniet daar maar je laat ons meegenieten met je prachtige verhaal. Bijzonder om terug te zijn in het land waar je heel heel lang geleden was.
    En straks daar kerst en oud en nieuw . Ben heel nieuwsgierig hoe ze dat daar vieren. Olifant in de keuken : leuke titel voor een carnavalshit , is weer eens wat anders dan een paard.

Groeten en leifs Nynke

• 22 December 2013 - 13:28

Michiel Klatte:

Hoi Elzien,

wat een mooie verhalen; het leuke is dat ik in Zambia bij jullie ben geweest toe je nog zo klein was; ik weet nog goed hoe het ruikt en welke geluiden je hoort in donker Afrika. Jouw verhalen halen dat een beetje terug, te gek hoor! Geniet van alles en alvast fijne feestdagen. Ook namens Loes, Michiel