Malaria - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Malaria - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Malaria

Door: Elzien

Blijf op de hoogte en volg Elzien

01 November 2013 | Malawi, Nkhoma

De Malaria-mug

Het moge duidelijk zijn dat ik hier niet alleen maar zit voor de lol, maar ook probeer punten te scoren voor mijn studie. Voordat ik hier daadwerkelijk zat had ik nog niet echt een heel duidelijk plan hoe ik mijn stage in Public Health vorm zou gaan geven, maar vanaf dag 1 heb ik mij nog niet verveeld. Er lopen diverse programma's naast elkaar zoals de family planning, screening voor baarmoederhalskanker, antenatal care, vaccinatie programma's, HIV-support groepen, Safe Motherhood en de preventie voor Malaria.

En daar ging het nu net over de afgelopen dagen. Hoe zorg je er voor, dat in je een land waar het overgrote deel van de bevolking onder de armoedegrens leeft, Malaria uitroeit? In Europa en Noord-Amerika is het ook gelukt, wat maakt het dan dat het hier nog steeds een probleem is? Op naar 3 verschillende villages om te vergelijken. We moesten de afstand tot de waterbron meten, de hoogte, het aantal inwoner en het gemiddelde aantal Malaria-muggen in een woning. Dat laatste werd gedaan door witte doeken op de grond te leggen, alle insecten dood te spuiten en dan te tellen hoeveel er op de grond terechtgekomen waren.

De Malaria-mug heet met een mooi woord Anopheles. Er zijn 18 subtypen te vinden in Malawi, over de hele wereld een stuk of 200. Er zijn nog veel meer muggen, maar dit is het enige soort dat Malaria over draagt. In ieder dorp hebben we de muggen verzameld, waarna we ze onder de microscoop bekeken hebben. Terug naar de biologie! We ontdekten dat we van de 7 gevangen muggen 4 Anopheles hadden, waarvan 3 uit een dorp. Dat was dus het dorp met het hoogste risico op Malaria. Well done!

De afgelopen 4 jaar is er een Malaria preventie programma (Intraresidual Spraying, IRS) bezig waarbij de muren van de huizen worden bespoten met insecticide. Omdat de mug altijd op de muur of het plafond rust, wordt deze dus gedood. Hierdoor is een grote daling bereikt in de voorkomen van Malaria. Donderdag en vrijdag ben ik mee geweest om de chiefs (dorpshoofden) van de villages uitleg te geven over het programma. In November worden de sprayers opgeleid en vanaf 1 december zullen ze alle huizen die mee mogen doen (het budget is limited) sprayen. Best indrukwekkend zo'n groep hoge lui bij elkaar. Iedereen had zich op zijn best gekleed, meestal met colbertje. En ondanks de gaten, vlekken en sportschoenen/sandalen eronder, zien ze er waardig uit.

Wistjedat:
- De anopheles geen geluid maakt tijdens vliegen?
- Zijn steek geen pijn doet?
- De mug zonder malaria geboren wordt?
- Hij dit van de mens krijgt?
- Alleen de vrouwtjes bloed nodig hebben om haar eitjes te voeden?
- De mug altijd op de muur of het plafond rust?
- Dit komt omdat zij de zwaartekracht nodig heeft voor haar spijsvertering?
- Het sprayen van huizen daarom zo effectief is?
- Baarmoederhalskanker de meest voorkomende kanker is bij de Malawiaanse vrouwen?
- Gesuikerde 'ground nuts' echt heel lekker zijn?
- De Erasmus studenten weer op het vliegtuig naar huis zijn gestapt?

• 01 November 2013 - 21:12

Rommy:

Lieve Elzien, mooi geschreven. Liefs en fijn om je zo ook te kunnen volgen. Kus Rommy

• 03 November 2013 - 15:15

Grietje:

Hee Elzien, indrukwekkend!! Niet alleen de beestjes. Veel succes, liefs Grietje

• 07 November 2013 - 21:39

Nynke:

Ha Elzien,

leuk om je zo te volgen. Ben zeer nieuwsgierig naar je bevindingen. En die malaria mug: mijn grootste angst op onze reizen naar Azie, net zo de dengue... Wij deden ons best om de gebieden waar ze zijn te vermijden. Jij zoekt ze op en gaat meehelpen en een bijdrage leveren om er wat tegen te doen.Heel goed.

Liefs Nynke