Druk druk druk en tekort aan personeel, - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Druk druk druk en tekort aan personeel, - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Druk druk druk en tekort aan personeel,

Blijf op de hoogte en volg Elzien

30 December 2013 | Malawi, Nkhoma

Druk druk druk en tekort aan personeel,

Mijn eerst kerstfeest aan het werk. Naja, dat had ik gehoopt. Ik begaf me om half 8 gister naar de medical ward, maar na 2 uur wachten keerde ik terug naar het guesthouse omdat er geen clinical officer was gekomen om de visite te doen. Ik ben nog een keer wezen kijken, maar zonder geluk. Donderdag ontdekte ik dat er 1e kerstdag niemand visite had gelopen. 2e kerstdag ben ik weer gegaan en dit keer was er al een clinical officer begonnen met de visite, dus ben ik aangehaakt en hebben we zowel visite gelopen op de female ward als de male ward. We hebben er vier uur over gedaan en de rest van de dag mocht ik van kerst genieten.

Hoewel het niet voelt als kerst, wat verwacht je ook als met lange zonnige dagen, ver van familie en vrienden, is het wel erg gezellig. Met een chitenje-kerstboom met verlichting in de kamer, gezellige kaarsjes en een uitgebreid diner met alle mensen uit het guesthouse, met veel te veel eten en bubbels. Een groot contrast met de lokale bevolking die als enige bijzonderheid suiker in de thee hebben. De gehele dag klinkt er gezang in het dorp en bij de supermarkt knallen de kerstliedjes uit de speakers. Bijzondere kerstdagen!

In het ziekenhuis liggen veel mensen met malaria, het seizoen is geopend. Op de kinderafdeling kun je aan de infusen met bloed zien wie er malaria heeft, het gaat namelijk vaak gepaard met bloedarmoede. Ook op de volwassen afdeling zijn er veel malaria gevallen. Daarnaast veel tuberculose wat een lange behandeling van 6 maanden betekent. Een aantal gevallen van hypertensie en stroke, diabetes, hartfalen, diarree en longontsteking. Een bijzonder geval is een jonge man die binnen kwam met een wond op zijn hand, de zwelling breidde zich uit naar zijn gehele arm tot halverwege zijn bovenarm. Het werd gedraineerd en vandaag kwam er cola-kleurig pus uit. De gestelde diagnose is cellulitis. Er komt ook vrij veel meningitis voor, wat wordt bevestigd door een lumbaal punctie te doen. Sommige patienten knappen heel snel op, anderen liggen weken in het ziekenhuis en beetje bij beetje zie je ze wat opknappen. Een jonge vrouw van 28 jaar was apathisch en lag maar in haar bed. De diagnose Tuberculose-meningitis en behandeling helpen haar nu en sinds deze week (na 50 dagen behandeling) zit ze rechtop en praat!

Op dit moment is het druk! Op de vrouwen-afdeling met 16 bedden, zijn meer dan 30 dames opgenomen. Extra matrassen op de grond en patiënten in de isolatie van de tuberculose afdeling. En dan heeft iedereen nog een guardian die in de buurt van de patiënt slaapt! Op de kinderafdeling gaat het gemakkelijker, daar liggen 'gewoon' meerdere patiëntjes op een bed. Druk druk druk dus.

Afgelopen maandag was ook noemenswaardig. Chinsinsi, van Public Health, had al eens aangeboden dat ik mee mocht achter op de motor naar het sprayen voor IRS. Toen kon ik niet, maar nu belde hij dat ik mee kon. Achter op de motor door het Malawiaanse groene landschap, waanzinnig! Onderweg nog door de rivier moeten waden omdat de brug kapot was. We hebben ongeveer 45 minuten gereden tot we bij de village aankwamen waar de groep van 8 spray-operators aan het werk waren. Ik kreeg een rondleiding en heb een aantal sprayers aan het werk gezien. Daarnaast was ik een attractie, want zo vaak komt er geen blanke in het dorp, laat staan in een broek! Hihi. Ik werd dus aangestaard door iedereen. Volgende keer dus weer een chitenje mee om om te wikkelen..

Komende week gaan we met iedereen van het guesthouse oud&nieuw vieren in Senga Bay. Lekker 4 daagjes ontspannen aan het meer.

Hele fijne jaarwisseling allemaal en alvast de beste wensen voor 2014!

Wistjedat:
- Ik de presentatie over <5 clinics en het consultatiebureau (Malawi vs. Nederland) heb gegeven voor de Public Health department inclusief ICT?
- Dit goed werd ontvangen en het zo duidelijk was dat niemand vragen of opmerkingen had?
- Ik samen met mijn Malawiaanse vriend George een patiënttevredenheidsonderzoek gedaan heb bij de VIA clinic?
- We 47 patiënten hebben geïncludeerd?
- En de resultaten samen hebben gepresenteerd in morning report?
- Tom, Katelyn, Dimity, Miriam en ik Nkhoma Mountain hebben beklommen?
- We binnen 2,5 uur weer terug waren?
- Dit een recordtijd is?
- Ik manager ben in het guesthouse omdat Heather naar haar familie in Zuid Afrika is?
- 4 dames uit Lilongwe in de camping-keuken hebben gelogeerd?
- Op de grond?
- En zonder te betalen of gedag te zeggen de volgende ochtend verdwenen waren?
- Huh?
- We (de vier zusters en ik) bij de dominee op de thee zijn geweest?
- We verwachtten dat hij ons ging vertellen dat we een man moesten gaan zoeken en trouwen en kinderen krijgen?
- Op het moment dat hij hier inderdaad over begon Willemijn de slappe lach kreeg?
- We hem verder Nederlands hebben geprobeerd te leren?
- Gerdine haar 23e verjaardag heeft gevierd?
- Met opnieuw heel veel taarten?
- Het niet hebben van een WiFi connectie soms echt heel irritant is?
- Deze vorige week uitgevallen was omdat de schotel gestolen was?
- Sarah dolgelukkig is omdat Michiel (haar vriendje) zondag aangekomen is?



*IRS = indoor residual spraying, zie voor uitleg een eerder verslag.

  • 30 December 2013 - 23:28

    Jisk Nijdam:

    Hoi Elzien.
    Altijd weer spannend om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Wat prachtig dat je dit mooie werk mag en kan doen.Thea en ik vertrekken 8 jan.voor
    drie weken naar Z.Afrika
    We gaan naar vrienden bij Kaapstad en Durban.
    Ook wij hopen er een mooie reis van te maken.
    Wij wensen je een Gezellige Jaarwisseling en alle goeds voor 2014.
    Liefs, Thea&Jisk

  • 31 December 2013 - 12:13

    Davide:

    It's Always interesting read your stories. Happy new Year!! Bye

  • 31 December 2013 - 12:14

    Corry:

    Hallo Elzien,
    Alweer zo'n heerlijk leesbaar verhaal, ik hoef jou verder niks te vertellen, er is hier nog steeds geen ijs, dus nog geen vooruitzichten op een Elfstedentocht, dus we beleven hier ook niks bijzonders. daarom is het mooi dat jij ons de winter doorhelpt met je belevenissen.
    Wij wensen je een gelukkig en gezond 2014

    Pieter en Corry.

  • 31 December 2013 - 15:49

    Loes & Michiel:

    Lieve Elzien,

    Wat een mooi verhaal weer! Wat maak je veel mooie dingen mee zeg!
    We wensen jou ook een goede jaarwisseling en een heel goed en gelukkig 2014! Dan zien we elkaar weer.

    Liefs,
    Loes, Michiel, Derk en Cas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkhoma

Malawi

3 maanden co-schappen
1 maand reizen

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2014

Elzien & Pien

20 Januari 2014

Nkhoma bedankt!

04 Januari 2014

Oud & nieuw

30 December 2013

Druk druk druk en tekort aan personeel,

15 December 2013

Safari
Elzien

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 2536
Totaal aantal bezoekers 16630

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 31 December 2013

Malawi

Landen bezocht: