Nkhoma bedankt! - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Nkhoma bedankt! - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Nkhoma bedankt!

Door: Elzien

Blijf op de hoogte en volg Elzien

20 Januari 2014 | Malawi, Nkhoma

Drie maanden Nkhoma en nog lang niet uitgekeken. Er is iedere keer weer iets boeiends. Al moet ik toegeven dat er vaak ook beslommeringen en wachten tussendoor komen wat dan iets minder leuk is. Het ziekenhuis was ondertussen niet meer zo verbazingwekkend en ik begon het bijna normaal te vinden dat er guardians in de gangen msima zaten te eten, de out patient department een gecontroleerde chaos was en je altijd met de ochtendvisite moest wachten tot er een verpleegkundige bereid was je te komen helpen.

De laatste twee weken vlogen voorbij. Het was eigenlijk erg leuk want Monika, een arts uit California, was in die tijd op de medical en zij wilde me zo veel mogelijk bijleren. Welke coassistent droomt daar nu niet van? En dus zette ik op iedere patiënt mijn stethoscoop, voelde iedere buik en kreeg bijna altijd feedback op wat ik gehoord of gevoeld had. Ook mocht ik nog een dagje met dr. Miriam mee naar OK waar zij een baarmoederoperatie deed (totale hysterectomie) en hebben we in de andere OK meegekeken hoe dr. Ter Haar een wond aan de testikel opereerde met verdenking tuberculose. Ik mocht ook mee met een spoed operatie na een acute buik (waarschijnlijk perforatie van de darm), maar de patiënt was te instabiel is op OK overleden.

Omdat er 8 nieuwe studenten uit de UK en USA stonden te popelen het ziekenhuis in te mogen heb ik besloten het weekend te gaan werken, zodat ik voor de drukte klaar was. Helaas ging er nog een virus de ronde door het guesthouse en lag ik zondagmiddag in bed. We gaven elkaar het virus door en zo was bijna iedereen slachtoffer van de muzungu-bug. Blij en gelukkig kreeg ik van Sam Kabota mijn laatste beoordelingen op woensdag en sloot mijn stage af tijdens de ochtend overdracht met een presentatie over anemie op vrijdag.

Donderdag had ik een dip; afscheid nemen is niet leuk. Gerdine suggereerde dat we balonnen gingen uitdelen op de kinderafdeling en dus werd mijn dag toch nog een succes. 's Avonds heeft Heather zich voor ons uitgesloofd in de keuken en sloten we de avond af met spelletjes. Wat een gezelligheid!

Ondertussen is het maandag. Gerdine en ik zitten in Kande Beach. Een prachtig stukje Malawi in het noordoosten aan het meer. Het was een barre bustrip van totaal 12 uur om hier te komen, maar ik moet zeggen dat dat het meer dan waard is. Gisteren konden we echt helemaal niets en hebben we alles van afgelopen drie maanden proberen te verwerken en rust in de kop te krijgen, liggend in een hangmat. Het is even schakelen dat je nu vakantie hebt.. Het is enorm rustig en aan het strand met de golfslag op de achtergrond zitten we de laatste verslagen voor school te typen. Niet slecht al zeg ik het zelf. Vanmiddag zullen Willemijn en Leanne hier ook aankomen, die al een weekje eerder aan hun vakantie begonnen waren.

Nog 4 nachtjes en Pien staat op het vliegveld in Lilongwe! Ik zal haar ophalen en Nkhoma laten zien. Daarna hebben we 3 weken samen te reizen in dit prachtige 'Warm heart of Afrika'. Iedereen die nog tips heeft; meer dan welkom!

Wistjedat:
I love pavlova?
Maria haar eerste stapjes heeft gezet?
Zij besloot dit te doen net toen wij Nkhoma uit waren?
De AXA-bus van 7.00 uur hier weg gaat om 9.15 uur?
Bij elke busstop alle traders je hun waar proberen te verkopen door de ramen?
Wij 2 pakjes koekjes hebben gekocht?
Gerdine kwaliteit verkiest boven Kwantiteit?
In Malawi de kwaliteit niet zo hoog ligt?
Gerdine dan ook enorm baalde dat ze uit haar enige happypants scheurde?
Ik erg tevreden ben dat ik er 3 bij me heb?
Een 45 L backpack misschien wat krap is voor een maand reizen?
Een 70 L backpack misschien iets te groot voor een week?
Ik toch erg blij ben dat Gerdine een deel van mijn hebzucht (lees chitenjes) mee naar Nederland wil nemen?
Het aan het Lake heel hard kan stormen?
Dr. Miriams paraplu ook heel goed als parasol kan dienen?
Ik mijn hardloop schoenen (gekocht op de markt in Detza) aan Fransisca, de groente-tuinman gedoneerd heb?
Ik Matreen en Dorica (de Malawiaanse dames die in het Guesthouse werken), ga missen?
De groentetuin pas groente zal leveren als ik al lang weg ben?

  • 23 Januari 2014 - 15:28

    Wies:

    Hoi Elzien,

    Al weer een mooi geschreven verhaal! Je ziet het bijna voor je. Wat maak jij een hoop mee echt gaaf. Geniet nog maar lekker van je verblijf. Hele fijne tijd nog. Liefs Wies

  • 23 Januari 2014 - 16:06

    Karinlouwrink:

    Hoi Elzien. Wat weer een hartstikke leuk verhaal! Vanuit een koud en druilerig Fryslân wens ik je een fantastische vakantie! Groetjes Karin de Jong

  • 25 Januari 2014 - 21:16

    Corry Nijdam:

    Geniet van je welverdiende vakantie, we zullen je verhalen wel missen, je schrijft zo leuk.
    Groetjes van Pieter en Corry.

  • 30 Januari 2014 - 10:25

    Gerdien:

    super leuk dat ik al je wist je datjes al wist! ;) nou meid(en) bloggen julliei ook tijdens jullie reis? of komt er een elzienepien.waarbenjij.nu ? :P geniet er van! en waardeer de heerlijk Afrikaanse zonnetje! we missen hem hier nu al! Liefs! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkhoma

Malawi

3 maanden co-schappen
1 maand reizen

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2014

Elzien & Pien

20 Januari 2014

Nkhoma bedankt!

04 Januari 2014

Oud & nieuw

30 December 2013

Druk druk druk en tekort aan personeel,

15 December 2013

Safari
Elzien

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 16636

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 31 December 2013

Malawi

Landen bezocht: