Most welcome in Malawi! - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Most welcome in Malawi! - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Most welcome in Malawi!

Door: Elzien

Blijf op de hoogte en volg Elzien

20 Oktober 2013 | Malawi, Nkhoma

Malawi!

Al ruim voor ik begon met de studie geneeskunde, had ik bedacht dat ik naar Afrika wilde. Dat het zo te combineren is met co-schappen is dan natuurlijk een uitkomst! Waarom Malawi? Wie wil er nu niet naar 'the warm heart of Afrika'? Verder hebben de goede verhalen van anderen en het feit dat Engels de voertaal is me overtuigd om naar Malawi te gaan.

En nu zit ik er!

Vrijdag uitgezwaaid door een heel committee, zo lief! Bij de douane nog even extra aandacht voor het PEP-pakket (post-exposure pakket voor HIV/AIDS), maar gelukkig was de begeleidende brief genoeg en kon ik zonder problemen doorlopen. Zo lang naar dat moment toe geleefd en opeens is het zo ver. De reis ging voorspoedig. Hoewel ik er al op werd geattendeerd dat Addis Abeba echt geen prettig vliegveld was, was ik nog steeds onder de indruk van de gate-wissel waardoor we opeens halsoverkop op een andere plek moesten boarden. Bij aankomst op Lilongwe airport moest je kunnen aantonen dat je de vaccinatie voor gele koorts had gehad en die zat in de ruimbagage (oooops!), maar ik mocht gelukkig zo doorlopen. Zelfs mijn tas en de groene koffer met hechtdraad kwamen vrolijk de rolband op gedraaid, wat een heerlijk weerzien!

En daar stonden ze met een A4tje met 'Nkhoma Hospital, Elzien Klatte' en zo was ook dat geregeld. Het Lab-team van Nkhoma Hospital was op reis geweest en zij kwamen tegelijk op het vliegveld aan. Voor hen een eerste reis buiten Malawi, dus een en al vreugde. Na mijn eerste Kwatcha's uit de muur getrokken te hebben, liepen we naar de auto toe, wat een ambulance bleek te zijn. Welcome in Afrika!

Voorin in de ambulance met de Belgische airco in je gezicht genieten van de eerste indrukken van Malawi. Warm, stoffig, rood, wijds en armoedig. Langs de, in zeer goede staat verkerende, geasfalteerde weg liep en fietste de lokale bevolking. De een nog zwaarder bepakt dan de ander. Soms reden we er rakelings langs, moet je nagaan hoe goed je dan je evenwicht moet kunnen houden op een fiets!

Bij het Nkhoma Guesthouse werd ik afgezet. Een mooi gebouw, in het verleden de boarding school van de missionarissen geweest. Er kunnen ca. 20 mensen verblijven. Op dit moment 10 Nederlanders (4 verpleegkundigen in opleiding, 2 stellen die coschappen lopen, 1 vrouw die is blijven hangen en een weeshuis opzet), een Schots echtpaar met hun zoon, een Britse arts en verder Heather die alles voor het Guesthouse regelt.

De tuinman/guard wilde me wel de markt laten zien, dan mocht hij daarna naar huis. Ik was nog niet helemaal geland tussen alle Malawianen en bekeek alles met enige afstand en verbazing. Hij leek het wel mooi te vinden en liep te pronken met deze blanke aan zijn zijde. Ik moest iedereen groeten met mijn eerste woordjes Chichewa. De markt is op zaterdag het meest uitgebreid, maar is er iedere dag. Ik liet me leiden door de guard, die na me ook de kerk te hebben laten zien afscheid nam en zijn weg naar huis vervolgde.

Moe van alle indrukken en de lange reis mocht ik heerlijk mijn bed in.

Zondag heb ik met Stephen en Kirsten (een Ned co uit Zwolle) Nkhoma Mountain beklommen. Een pittige klim, helemaal omdat ik nog niet gewend ben aan de temperatuur, maar zeker de moeite waard: wat een uitzicht!!!

Voor de 1e 1,5 week stage in de Public Health Department kan ik aansluiten bij een groep medische bachelor studenten van het Erasmus die hier een minor doen.

I'll keep you updated!

  • 27 Oktober 2013 - 13:53

    Rommy:

    Hee Elzien, leuk om het nog eens te lezen. Leuk geschreven hoor. Liefs

  • 27 Oktober 2013 - 16:45

    Corry Nijdam:

    Hoi Elzien, Leuk om je verhaal te lezen en zo van je belevenissen op de hoogte te blijven.

  • 27 Oktober 2013 - 17:12

    Jernst:

    O wat was ik blij dat die ambulance uit Nkhoma er stond op de AirPort . Dat was het enige moment dat ik als oud tropenarts spannend vond. In Nkoma heb je rustig de tijd om te wennen. Ik vind het heel stoer wat je doet en ben reuze trots op je. Ik denk dat je de indrukken die je nu opdoet je hele leven meeneemt. Geniet er maar van. Liefs papa


  • 27 Oktober 2013 - 18:04

    Inge:

    Lieve zus!
    Leuk om wat te lezen hoe je eerste week er uit heeft gezien! En fijn om je op deze manier te kunnen volgen. Nu al zin in je volgende verslag! Dikke kus, Inge

  • 27 Oktober 2013 - 21:11

    Joan Smi:

    Hoi elzien,
    Dat klinkt goed allemaal en het guesthouse ziet er goed uit. Hoe is je co-schap??? Ik ben benieuwd.
    Doei, veel plezier
    Joan

  • 27 Oktober 2013 - 21:17

    Lidia:

    Dag Elzien, fijn dat je goed bent aangekomen. We zijn erg benieuwd naar je belevenissen. We wensen je een goede tijd in Malawi. Liefs, Lidia, Hans en Fam.

  • 28 Oktober 2013 - 09:57

    Karin De Jong:

    Hoi Elzien. Ik ben Karin van Neros (broer van Nout) en ik volg jou met veel belanstelling via Rommy maar o. Zo je verslag te lezen is natuurlijk helemáál super. Wat een belevenis! Geniet er van. Ik heb ook een poos in het buitenland gewoond en dat zijn ervaringen waar je je hele leven je voordeel mee doet. Groetjes, Karin.

  • 28 Oktober 2013 - 09:57

    Jannie:

    Lieve Elzien
    Fijn om je verslag te lezen! Goed 'geaard', markt bezoek en een flinke klim! Hierdoor lijk je niet zo ver weg! Natuurlijk zijn ze onder de indruk van zo'n prachtige Hollands vrouw! Naast hard werken is er dus ook tijd voor enige ontspanning! We kijken uit naar je verhalen. Dikke tût Jannie en Geert

  • 29 Oktober 2013 - 15:01

    Manon:

    Hey Els!

    Wat goed om te horen dat je goed opgevangen bent daar. Succes met je coschappen!
    Hier in huize asbest gaat alles goed hoor!

    Groetjes Manon

  • 30 Oktober 2013 - 12:59

    Grietje:

    Hee leaf famke!

    Wat fijn dat je goed bent aangekomen, leuk om je verslag te lezen, ik ga je zeker volgen. Heel stoer dat je meteen aan zo'n klim bent begonnen. Veel succes en vooral ook plezier maar dat gaat jou wel lukken:)
    Liefs en een DIKKE tut, Grietje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkhoma

Malawi

3 maanden co-schappen
1 maand reizen

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2014

Elzien & Pien

20 Januari 2014

Nkhoma bedankt!

04 Januari 2014

Oud & nieuw

30 December 2013

Druk druk druk en tekort aan personeel,

15 December 2013

Safari
Elzien

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 865
Totaal aantal bezoekers 16642

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 31 December 2013

Malawi

Landen bezocht: