Learning by living - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Learning by living - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Learning by living

Blijf op de hoogte en volg Elzien

29 Oktober 2013 | Malawi, Nkhoma

Het programma wordt door de geneeskunde studenten van Malawi gedaan in hun 5e jaar. Ze worden gedropt in een village en verblijven daar een week. Het doel is om een idee te krijgen hoe de lokale bevolking leeft. Wat voor gewoonten ze hebben, hoe ze omgaan met ziekte en gezondheid en wanneer en hoe ze hulp zoeken bij een Health Center (HC) of ziekenhuis.

Voor ons Nederlandse studenten is het programma wat milder gemaakt. Omdat we geen Chichewa spreken, wordt er een gezin gezocht waarin het hoofd van het gezin Engels spreekt. Daarnaast worden we niet in een random village gedropt, maar in een village verbonden aan een HC. We verblijven er 3 nachten. Overdag kijken we mee op het HC. Er werd ons verteld dat we voor 3 dagen eten mee moesten nemen voor onszelf, maar ook voor het gezin van gemiddeld 4 personen. De voorbereiding bestond dus uit een tochtje naar de markt om rijst, bonen, melk, eieren, paksoi, mango's en uien te halen. Daarnaast ook nog water voor 3 dagen. Een hele backpack vol! Daarnaast natuurlijk geen idee wat je kon verwachten...

Wat gespannen, helemaal niet gek na nog maar 4 dagen acclimatiseren, stapte ik woensdag met de 8 studenten van het Erasmus (Rotterdam) de Landrover in. Sanne en ik zouden bij het Matapila HC verblijven. Na eerst 2 andere groepjes afgezet te hebben, reden we over de dirtroad richting ons dorp. Daar aangekomen werden we al opgewacht. Lilian (een verpleegkundige/verloskundige) kwam ons hartelijk groeten en met Jean (een medical officer a.k.a. hoofd van het HC) gingen we naar haar huis.

Ik verbleef bij Lilian. Naast haar bestond het huishouden uit haar nichtjes Vuka (20jr) en Dora (7jr). Omdat haar man een jaar vast zat (de reden begreep ik niet geheel), is ze gaan werken bij een ziekenhuis van de overheid en zo kwam ze bij dit HC terecht waar ze in dit huis mocht wonen. Kinderen heeft ze zelf niet, maar ze is dol op haar meiden die echt alles voor haar doen. Vuka doet bijna alle klusjes in huis en Dora springt in waar ze kan.

De huizen op het terrein van het HC hebben 2 slaapkamers, een woonkamer, keuken, badkamer en een pit-latrine (huisje met gat in de grond dat doorgaat voor toilet). Rond de tuin bestaande uit rood zand is een rieten hek gebouwd. In de tuin stond een hutje waarin vuur gestookt werd om te koken. Stromend water hebben ze niet, maar er zijn wel 3 waterpompen in het dorp.

Dit was dus mijn gezin voor 3 dagen en nachten. Ik deelde de slaapkamer met de meiden, die door mij samen een eenpersoons bed deelden. Als een gast werd ik behandeld en ik kwam echt niets te kort. Nog nooit heb ik zo veel gegeten (of zou het zijn geweest dat de Mzima zo goed vulde?). Het cultuur verschil was wel heel erg wennen! Soms snapte ik er helemaal niets van, hoe ik iets moest doen of wat ze van me verwachtten. Door veel te vragen werd het wel steeds duidelijker en uiteindelijk werd ik zelfs vrienden met Dora waarmee ik door de taalbarrière geen woord kon wisselen.

Overdag op het HC hebben we veel rondgekeken en gevraagd. Meegemaakt hoe Jean spreekuur draait, hoe er gevaccineerd werd, hoe de malaria-sneltest gedaan werd, 2 bevallingen gezien (prachtige jongetjes: Kelvin en Moses), de prenatale screening en de prikpil gegeven. Omdat er in de middag niet veel meer werd gedaan op het HC hebben we de scholen bezocht. Er was erg veel belangstelling voor ons blanken (Muzungu) in dit dorp waar niet zo vaak visitors kwamen zoals wij. Behalve een jongetje dat het uitschreeuwde van angst was iedereen erg vriendelijk en aan het eind zeiden ze zelfs dat ze ons zouden gaan missen.

Concluderend: Wat een ervaring, hoe gaaf om dit mee te mogen maken!!!!

NB. Omdat ik zo veel wil vertellen, maar het dan echt niet meer te lezen valt wat feitje op deze manier: wistjedat...
- Chichewa de lokale taal van Malawi is?
- Primary school begint vanaf 6 jaar, 8 groepen, dus tot 14 jaar?
- Secundary school 4 jaar? Door veel uitval en doubleren tot 18-22 jaar?
- Vuka om 5 uur op stond?
- Zij 5 uur helemaal niet vroeg vond?
- Eerst de vloer dweilde, de tuin aanveegde, water kookte voor mijn douche en dan ontbijt maakte?
- De douche bestond uit een bak kokend water, waar je koud water aan toe moest voegen en het dan met een emmertje over je heen moest gooien?
- Het plassen in een pit-latrine erg wennen is en richten voor een vrouw lastig is?
- Je absoluut je knieën danwel bovenbenen niet mag laten zien?
- Mzima door Malawianen 3dd gegeten wordt?
- Dit heel zwaar op de maag ligt?
- Zij hier echt bij zweren en het missen als ze het een maaltijd overslaan?
- Koken op een vuurtje zeker nog van deze tijd is?
- Meisjes van 7 al leren koken voor het geval ze er alleen voor komen te staan?
- Het feit dat ze weinig middelen hebben helemaal niet zegt dat ze niet gelukkig zijn?
- Learning by living echt een enorm mooie ervaring is!

• 29 Oktober 2013 - 13:31

Jori:

Wauw Elzientje, wat een avontuur! Geniet ervan! Dikke kus

• 29 Oktober 2013 - 14:47

Marit:

Leuk om te lezen Elzien!
    Heel veel liefs uit het koude Gorredijk...

• 29 Oktober 2013 - 15:13

Sophie L.:

Lieve Elzientje! Wat gaaf zeg! Je schrijft ook zo mooi :) Geniet ervan daar! Liefs Sophie (JC)

• 31 Oktober 2013 - 20:08

Davide:

It's very interesting read your experience. Often change culture, habit and find a so different world, it isn't so easy. But it's very nice read your happiness to Learning by living, like said you.
    A very good luck for your adventure. have a lot of photos!!!

• 31 Oktober 2013 - 23:02

Iris Beldhuis:

Heee Elzien,
    echt heel vet dat je dit doet!
    Ik ben dan ook heel erg jaloers haha
    Heel veel succes en plezier en ik hoor het vast wel als je allemaal thuis bent, en natuurlijk blijf ik je volgen via je blog :)
    Liefs, Iris (en groetjes van Lidia, Hans en Hester)