Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Blijf op de hoogte en volg Elzien

08 November 2013 | Malawi, Nkhoma

Het hoort erbij zeggen ze, ups en downs in Afrika. Na 2 weken Malawi kwam ik mijn eerste down legen. Met een knipoog werd me verteld dat het de post-honeymoon periode is. Het nieuwe is er af, de opgestapelde energie is op en je bedenkt je de komende maanden hier door gaat brengen.

Het goede nieuws is, na regen komt zonneschijn. Toevalligerwijs hebben we deze week de eerste forse bui gehad. Nadien ben ik weer uit mijn dalletje gekropen en ben weer gaan genieten van al het moois om me heen. 'Al voordat de regentijd begint...', zo vertelde mijn vader, ' ...gaan de planten en bloemen al in bloei'. Het is alsof ze het weten, want vergeleken met 2 weken geleden is het hier al een stuk groener en staan de eerste bomen en planten al vol in bloei. Dit belooft wat voor de komende (regen)tijd!

Afgelopen zaterdag hebben Sarah, Willemijn en Gerdine (3 studenten verpleegkunde) en ik onze minibus-ontgroening gehad. De minibus is een belangrijk vervoersmiddel in Malawi. Picture een 9-persoons busje voor je, minus de 2 banken achterin + 4 wat kleinere bankjes achterin met bij de voorste 3 bankjes nog een uitklapbankje... Een tip: stap altijd in de volste bus, want die gaat het eerste weg. Naast het ziekenhuis vonden we de opstapplaats waar ze al van een afstandje naar ons begonnen te roepen of we mee wilden. Oke, dus wij stappen in. Bij de eerste stap die je in de bus zet, waar al een stuk of 10 mensen rustig in zitten te wachten, ruik je een beetje weeïge geur. Als je plaats probeert te nemen op een van de bankjes, kan je je voet niet op de grond zetten.. wat blijkt? Er liggen geiten onder de bankjes!!! Naja, oke dan maar met je voeten omhoog. Vrij vlot is het busje vol en gaan we op pad. Bij de eerste bocht schrik je je een ongeluk, want de geit onder je bankje begint keihard te brullen! Nog voordat we echt vaart hebben remmen we af, want er wil nog iemand mee, het busje was toch al vol? Nee dus, het is gewoon een kwestie van nog meer indikken en het past vrijwel altijd, zelfs tot dat een van de busbemanning aan de buitenkant van de bus hangt met een bil in het raam. Stapelen!

In Detza hebben we heerlijk over de markt gelopen. Gerdine en ik hebben prachtige tweedehands sportschoenen gekocht. Daarna hebben we primeur 2 gehad door een fietstaxi (kabasi) te nemen. Dit betekent dat je bij iemand achterop gaat zitten en diegene je zo snel als hij kan aflevert op de plaats van bestemming. Best wennen, maar als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je zelf toch niet mag fietsen en diegene er zijn brood (ik bedoel Msima) mee verdient is het genieten. We hebben ze veel te veel betaald voor de 2 km die we moesten afleggen, maar dat was het voor ons wel waard. Bij de potterij, ook wel het paradijs van de blanken, hebben we heerlijk geluncht en hebben Sarah en ik lekker genoten van een wijntje.

Deze week staat voor mij in het teken van de kinderen. Gisteren heb ik de kinderen onder 5 jaar gevaccineerd voor mazelen, polio en tuberculose. Vandaag en maandag meegekeken bij de nutritionisten. Dinsdag op outreach geweest naar een community met de mobile clinic. Nice!

Komend weekend staat er een tripje naar Lake Malawi op het programma!

Wistjedat:
- het maximum in de minibus bij ons: 24 personen, 3 geiten en een kip?
- er een squash court is in Nkhoma?
- deze na maanden ongebruikt te zijn weer eens schoongemaakt is?
- Willemijn betwijfelt of dit wel echt schoon is?
- aangezien ze na haar snoekduik helemaal zwart was?
- het wel erg leuk is dat ze met me wil squashen?
- ik ondertussen 2x intern verhuist ben?
- er vannacht weer iemand aan m'n raam kwam kloppen midden in de nacht?
- dit was omdat ze de dokter kwamen halen?
- we afgelopen zaterdag een kampvuur gemaakt hebben?
- er 2 (vd 6) Blantyre University medisch studenten voor een maand in t guesthouse logeren?
- zij veel meer moeten doen voor hun co-schap dan ik?
- de kleine kinderen gewoon op de grond plassen?
- dit buiten niet zo'n probleem is?
- er daarom binnen extra veel gedweild wordt?





  • 10 November 2013 - 22:17

    Corry Nijdam:

    Hoi Elzien,
    Wat schrijf je leuk, ik geniet van je berichten, dat verhaal over hoeveel personen en dieren er in een busje gaan vond ik geweldig!
    Dit is wel even wat anders dan ons vervoer gisteravond naar de verjaardag van Bart in Schagen, wij zaten ruim met zes man in de auto van je vader!
    Gr. Corry

  • 11 November 2013 - 17:54

    Hans Beldhuis:

    Hoi Elzien. Groet vanuit Grunn. Ook hier is er zonneschijn na regen. Aan het eind van een dag hardwerken zag ik Iris net uit de tentamenhal komen. Met een glimlach, dus dat tentamen is binnen.
    Bij het lezen van je verhaal met al die belevenissen komen bij mij beelden naar voren uit de periode dat wij ook in Zambia waren, op huwelijksreis en op bezoek bij Jernst en Irma. Niet te vergeten bijvoorbeeld was de tussenstop op vliegveld Ndola. Er was iets mis gegaan in het vrachtruim van het vliegtuig want de landingsbaan werd binnen no time bevolkt door kuikentjes.
    Ik ben benieuwd naar jouw verdere belevenissen, ook de medische kant.
    Genieten!

  • 12 November 2013 - 13:19

    Inge:

    Hoi zus! Heerlijk om je berichten te lezen. Ik zie je al helemaal in dat busje zitten met een brullende geit onder je haha. Een hinnekende Elzien er boven?
    Ik kijk uit naar je volgende verslag! Liefs en dikke knuffel

  • 12 November 2013 - 13:51

    Merel:

    He Els! Wat een fantastisch verhaal! ik zit hier te gniffelen achter mijn computer, met een Hollands buitje op de achtergrond.. Hier na regen vooral nog meer regen ;) en erg gezellig dat je daar een paar Nederlandse maten hebt! Geniet ervan Elsje! liefs xx

  • 12 November 2013 - 22:08

    Janneke:

    Hoi Elzien, wat schrijf je leuk, heerlijk om het te lezen. En je maakt wat mee. Denk een mooie ervaring, ja toch? Wij hebben nog steeds geen geiten in de bus, hihi. Probeer uit het dalletje te blijven, zoek dan maar wat leuke dingen op. Hier in Nederland is het regen en nog eens regen. De natuur hier gaat een winterslaap houden, tja. Dus meiske, hou je goed, dit heb je straks wel in je pocket, zo!
    Liefs tante Janneke

  • 13 November 2013 - 15:17

    Meike:

    Hoi Els,

    Wat een leuke (en herkenbare) verhalen!

    Heel veel plezier nog en genieten hè.

    xxx

  • 13 November 2013 - 17:22

    Karin De Jong:

    Hoi Elzien! Wat een geweldig verslag over je bezoek aan de markt per mini/maxibus. Heel beeldend. Ik vind je verhaaltjes hartstikke leuk en zal ze gaan missen straks. Vanochtend weer met Rommy en Nout gelopen. Heerlijk weer dus dubbel genieten. Die honden zijn dan net een siamese tweeling: de hele weg in en om elkaar rollebollen. Zo leuk! Knuf van mij!

  • 14 November 2013 - 09:19

    Thialda:

    Hoi Elzien
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Vlot geschreven en ik kan het al helemaal voor me zien, vooral van die minibus.
    Ik ben ondertussen bevallen van een dochter, Marrit Rianne. Na een gecompliceerde bevalling en herstelperiode gaat het nu goed met ons.
    Groetjes Thialda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkhoma

Malawi

3 maanden co-schappen
1 maand reizen

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2014

Elzien & Pien

20 Januari 2014

Nkhoma bedankt!

04 Januari 2014

Oud & nieuw

30 December 2013

Druk druk druk en tekort aan personeel,

15 December 2013

Safari
Elzien

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 840
Totaal aantal bezoekers 16634

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 31 December 2013

Malawi

Landen bezocht: