Aadmitted to the Hospital - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Aadmitted to the Hospital - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Aadmitted to the Hospital

Door: Elzien

Blijf op de hoogte en volg Elzien

08 December 2013 | Malawi, Nkhoma

De zondag is de beste dag van de week. Wat een rust. Ik zit op de veranda van het guesthouse. In de oven zitten mijn half stijfgeklopte schuimpjes, want ik kreeg een lamme arm. De bomen om me heen zitten vol groene lenteblaadjes, de eerste maisplantjes komen boven de grond uit en er groeit zelfs gras. De lucht is blauw met een lichte bewolking. Vogeltjes fluiten op de achtergrond en vanuit de verte klinkt het koor uit de kerk. Ja, das heel wat anders dan de regen en storm in Nederland.

Het is alweer 2 weken geleden dat ik het ziekenhuis binnen stapte met mijn witte jas aan en een stethoscoop in mijn zak. Het ziekenhuis is niet te vergelijken met de Nederlandse en het verbaast me dat ik er al aardig aan gewend ben geraakt.

Voor de duidelijkheid een korte uitleg over het ziekenhuis. Er zijn vijf verschillende afdelingen; medical, surgical, maternity, out patient department (OPD) and Paediatrics. Mijn eerste week liep ik op de medical (algemeen interne), de tweede op de peadiatrics (kinder afdeling). De medical heeft zes 8-persoons kamers (3 dames, 3 heren) en een TB-ward. De kinderafdeling is een grote zaal waar 9 bedden staan voor de meest zieke kinderen en dan nog zo'n 30 voor de rest. Voor Afrikaanse begrippen best een groot ziekenhuis met in totaal 220 bedden en 2 operatie kamers. (Hopelijk geven de foto's meer duidelijkheid.)

De eerste dagen was ik met name onder de indruk van hoe het hier in zijn werk ging. 's Ochtends een gezamenlijke overdracht, dan de visite en daarna wachten op lab- of andere uitslagen en de nieuwe patiënten opnemen. Omdat er vaak meer tijd overheen gaat voor dat iemand naar het ziekenhuis komt (een huisarts kennen ze hier niet), zijn de ziektebeelden veel meer uitgesproken dan thuis. Dus dat ik vaak de lever en milt kon voelen, lymfeklieren heb ontdekt en veel gerochel in de longen kon horen is dan ook interessant. Op de medical ward was het erg rustig. Dit kwam omdat iedereen, na de regen, op het land aan het werk was om te planten en dus geen tijd had om ziek te zijn.

De kinderafdeling was een stuk drukker. Bij de visite blijven de meest zieke kinderen op hun bed en worden daar gezien, maar de rest gaat naar buiten en sluit aan in de rij om door de dokter te worden beoordeeld. Vanuit de OPD worden kinderen ingestuurd. De top 3 ziektebeelden zijn malaria, ondervoeding en pneumonie. Veel van de kinderen komen bijna bewusteloos binnen en worden meteen aan een infuus met antimalaria en aan de zuurstof gelegd, waarbij een deel ook bloed krijgt. Met een dag of twee zie je de meeste kinderen opknappen, maar een enkeling blijft langer in gevecht.

Een van de kinderen die het meeste indruk op me gemaakt heeft was een meisje van 3 jaar die was verwezen via een Health Centre. Ze was opgezwollen (oedemateus) en sinds 3 dagen liet haar huid los. Dit komt in Nederland niet voor, want het wordt veroorzaakt door ernstige ondervoeding. Haar diagnose is Kwashiorkor. Door alle beschadigingen van de huid was het een enorme klus om een goede plek voor een infuus te vinden, die uiteindelijk op haar hoofd geprikt werd. Toen haar haar geschoren werd, zei de kleine meid dat ze patat wilde omdat we haar haar afschoren. Zo aandoenlijk! Dit meisje krijgt nu een speciale melk om aan te sterken en de wonden worden als brandwonden behandeld.

Om de visa te verlengen moeten we het land uit, en dat gaan we combineren met een safari in Zambia. Morgen ochtend vertrekken we, donderdag zijn we weer terug. Heb er zin in!

Wistjedat:
- het erg leuk is dat er zo veel mensen meeleven en -lezen via de blog?
- ik jullie wil bedanken voor de leuke berichtjes!
- Leanne haar 21e verjaardag heeft gevierd?
- zij hiervoor appeltaart, appelkruimel, cake en brownies had gebakken?
- dit smullen was?
- Nkhoma Guesthouse, postbus 45, Nkhoma, Malawi?
- voor iedereen die me een kerstkaartje wil sturen?
- de post er wel circa 3 weken over doet..
- Nicole, Willemijn, Gerdine, Sarah, Leanne en ik Sinterklaas hebben gevierd?
- Met heel veel pepernoten, strooigoed en chocoladeletters?
- Gerdine en ik heerlijke aardappelkroketten hebben gemaakt?
- ik Maria (9 kg) Nkhoma Mountain opgesjouwd heb?
- we sterren hebben gekeken tot het zo hard bliksemde dat we naar huis sprintten, maar er geen regen volgde?
- Leanne en Willemijn op de OPD en medical werken en Gerdine en Sarah op de Paediatrics?
- ik met dr. Miriam van de VIA clinic (screening baarmoederhalskanker) een patiënttevredenheidsonderzoek aan het doen ben?
- de schuimpjes inmiddels heel goed zijn gelukt en bijna op zijn?
- hardlopen bergopwaarts niet mijn favoriet is, maar wel een uitdaging?

  • 08 December 2013 - 20:29

    Anouk:

    knappe mate! Heel fijn om je gesproken te hebben! Liefs!

  • 09 December 2013 - 11:26

    Wies:

    Lieve Elzien,

    Even een klein berichtje uit Heerenveen. Wat een mooie verhalen schrijf je toch. Ben er vanochtend eens voor gaan zitten om alle foto's te bekijken. Gaaf hoor!! Een hele fijne tijd gewenst. Wat een avontuur!

    Dikke kus Wies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkhoma

Malawi

3 maanden co-schappen
1 maand reizen

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2014

Elzien & Pien

20 Januari 2014

Nkhoma bedankt!

04 Januari 2014

Oud & nieuw

30 December 2013

Druk druk druk en tekort aan personeel,

15 December 2013

Safari
Elzien

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 16642

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 31 December 2013

Malawi

Landen bezocht: