Een nieuwe tijd breekt aan - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu Een nieuwe tijd breekt aan - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Elzien Klatte - WaarBenJij.nu

Een nieuwe tijd breekt aan

Blijf op de hoogte en volg Elzien

25 November 2013 | Malawi, Nkhoma

Vanmorgen vroeg werd ik wakker door het bulderen van de hemel. De regen kletterde op het dak en overstemde het geluid van de jankende honden en krekels die de voorgaande nachten te horen waren. Ook toen ik een paar uur later mijn bed uit stapte regende het nog. Na de paar buien die we de afgelopen weken hebben gehad, is deze bui een aanhouder en lijkt het er op dat de regentijd zich aan dient.

De Public Health stage zit er op. Hoewel ik mijn verslagen nog niet helemaal af heb, mede door het enorme trage internet, en ik nog een presentatie moet geven op een nog te bepalen moment, zijn de eerste vijf weken voorbij gevlogen. Afgelopen week ben ik nog een keer mee geweest met de mobile clinic. Dit maal in een pick-up truck en wat een lol als er dan een bui losbreekt en alles wat er achterin de bak te vinden is wordt gebruikt om te beschermen tegen de regen! Bij het vaccineren kwamen we een moeder tegen met een heel ondervoede tweeling. Grote ogen keken je uit vanuit dat kleine koppie. Ze waren ongeveer 3 maanden oud, maar wogen nog geen 3,5 kg. Moeders had nog een ouder dochtertje van een jaar of 6 bij zich die een van de tweeling op haar rug droeg. Gezien de ernst van de situatie wilden we ze graag meteen met de pick-up meenemen naar het ziekenhuis, maar moeders had thuis meer kinderen en kon niet zo maar weg. We drukten haar op het hart dat het van belang was dat ze toch zou komen, en ze stemde in de volgende dag naar het ziekenhuis te komen lopen. In de dagen daarna heb ik in de gaten gehouden of ze gearriveerd waren, maar ik heb ze helaas niet weer gezien. Op zo'n moment blijkt maar weer dat er voor meer kinderen gezorgd moet worden en dat er de middelen niet zijn om deze tweeling te kunnen opnemen zonder guardian*.

* iedere patiënt die in het ziekenhuis opgenomen is, brengt een guardian mee. Deze verzorgt de patiënt (wassen/verschonen en voeden). Rondom het ziekenhuis verblijven veel mensen die de was doen, koken en meestal onder het bed van de patiënt (op de grond, in doeken gerold) slapen.

Iets anders wat Afrika typeert is dat de vrouwen gekleed gaan in doeken. Deze doeken worden in het Chichewa chitenje genoemd. De chitenje's hebben de meest uitlopende kleuren en patronen. Meestal dragen de vrouwen een aantal chitenje's over elkaar als rok, daarnaast nog een draagdoek voor de baby en als het even kan ook nog een chitenje om het hoofd. Daarnaast worden ze gebruikt om van alles in te dragen, liefst op het hoofd. Degenen die me een beetje kennen weten dat ik van veel kleur houd, en het liefst alle kleuren door elkaar. Ik kan dan ook geen genoeg krijgen van alle prachtige doeken en vind ze eigenlijk allemaal mooi! Misschien ben ik er extra door gecharmeerd omdat ik zelf in de chitenje ben rondgedragen toen ik klein was en omdat Inge en ik ze gebruikten om hutten mee te bouwen. Natuurlijk wilde ik zelf ook proberen hoe het voelt ('k ook) en heb Maria (dochtertje van Nicole) op mijn rug gehad, die al snel terwijl ik koekjes aan het bakken was in slaap viel; zo schattig!

Morgen begin ik in de kliniek. Ben benieuwd!

Wistjedat:
- je kan zien aan hoe de chitenje wordt gedragen of de vrouw zwanger is?
--> niet zwanger is opgeknoopt op heuphoogte
--> zwanger is opgeknoopt boven de borsten
- ik de eerste keer aan de 'race' ook heb gehad?
- na een maand je darmflora niet meer optimaal bestand is tegen het 'vreemde eten'
- ik gelukkig na een week weer op de rit ben?
- Willemijn en ik een dagje in Lilongwe zijn geweest?
- we in een dierenopvang voor wildlife geweest zijn?
- hier o.a. apen, krokodillen, een stekelvarken en een jachtluipaard hebben gezien?
- ik een happy-pants heb laten maken?
- PIEN EEN TICKET HEEFT GEBOEKT EN ME KOMT OPZOEKEN?
- ik dit echt heel tof vind!
- we samen 3 weken gaan reizen?

  • 25 November 2013 - 21:06

    Jisk Nijdam:

    Hoi Elzien,
    Wat een boeiend verhaal en dat is de werkelijkheid van Afrika
    Gezellig dat je vriendin lang komt.
    Geweldige ervaring om dit mee te maken en er van leren.
    We zijn zelf 2 weken in Tansanie geweest en dat staat nog op ons netvlies.
    Januari zij we 3 weken in het luxe Z.Afrika,niet te vergelijken wat jij meemaakt.
    Thea en ik wensen je een fantastische tijd.
    Liefs,Thea &Jisk

  • 26 November 2013 - 10:05

    Karin De Jong:

    Hoi Elzien! Weer genoten van je observaties. Het enthousiasme spat er van af! Wat heerlijk voor je dat je vriendin je komt vergezellen de laatste weken hè. Voor Rommy ook heel fijn,,;-) Hier is t grauw en grijs. Ook een soort regentijd maar dan anders. Succes weer! groetjes en tút, Karin

  • 28 November 2013 - 13:25

    Sygriet:

    Lieve Elzien,

    Wanneer ik je verhalen lees, haal ik hier uit dat je ontzettend veel naar je zin hebt en een hele gave tijd beleeft!!!
    Succes met je presentatie, afronden van je stage en nog heel veel plezier gewenst met reizen!

    X Sygriet

  • 03 December 2013 - 12:21

    Merel:

    OMG zo tof dat Pien naar je toe komt!! tc diner op locatie ;) veel plezier met jullie reis alvast! en laat ons een beetje meegenieten :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkhoma

Malawi

3 maanden co-schappen
1 maand reizen

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2014

Elzien & Pien

20 Januari 2014

Nkhoma bedankt!

04 Januari 2014

Oud & nieuw

30 December 2013

Druk druk druk en tekort aan personeel,

15 December 2013

Safari
Elzien

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 16648

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 31 December 2013

Malawi

Landen bezocht: